Meditatie  &  Mindfulness

Wanneer we in ons hoofd zitten en gestrest zijn is onze innerlijke rust afwezig en hebben we geen helderheid van geest. Daardoor zullen we ook eerder geneigd zijn te reageren vanuit emotie. Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) is een beproefde methode die het denken tot rust brengt en stress vermindert. Ook is het een gegeven dat de beoefening van MBSR minstens zo effectief is als het gebruik van geneesmiddelen bij langdurige depressies.

Bij het beoefenen van meditatie observeert men gedachten, gevoelens, herinneringen en lichamelijke sensaties. Alles wat in het veld van de eigen waarneming verschijnt wordt gezien en ervaren zoals het is, zonder daarin iets te veranderen of te veroordelen. Zo ontstaat als het ware een afstand tot zich aandienende gedachten, angsten en emoties. In andere woorden, zij beheersen ons niet langer en we vallen er niet meer mee samen. Dit geeft een gevoel van vrijheid, innerlijke rust en ruimte.

Hierdoor zullen we eerder in contact zijn met ons intuïtieve weten en meer keuze mogelijkheden ervaren. Ook zal ons handelen minder impulsief zijn. Bovendien stelt het ons in staat om ongewenste patronen en vastgeroeste overtuigingen helder te zien en los te laten.

Meditatie is niet alleen een oefening die op zichzelf staat. Zowel in het gesprek als in de Rebalancing sessies, geeft de meditatieve benadering een aanzienlijke verdieping.

By all means employ the mind, but don’t get lost in the mind.
Observe the mind, be a witness to the mind flow.

Nisargadatta maharaj
.

Mindfulness